Hva er ditt beste kommunikasjonstips for virksomheter som står i en digital omstilling?
Footstep`er Håkon Sveen er nå på oppdrag i Skatteetaten, der han har en viktig rolle som kommunikasjonssentral i landets største digitaliseringsprogram, Fremtidens innkreving.
De siste 13 årene har jeg hatt sentrale kommunikasjonsroller i digitaliseringen av NAV, Toll og Skatteetaten.
Min erfaring fra dette arbeidet er at det er umulig å overvurdere betydningen av god og hyppig kommunikasjon i en digital omstilling.
Jeg har sett tydelig hvor viktig det er å løfte frem eksempler og historier som viser at retningsdreiningen gir effekt. Over og over igjen, i ulike kanaler og med ulike perspektiver.
Mitt beste tips er å ta på deg brukerbrillene og fortelle historier som målgruppen du søker kjenner seg igjen i. Inngangen bør være på hvorfor vi må endre oss og eksemplene må være relevante for målgruppens hverdag. Det skaper forståelse og gir innsikt. Samtidig tar det ned frustrasjon og reduserer frykten for det ukjente. Digital omstilling er fortsatt fremmed for overraskende mange, og det sies at et budskap trenger å gjentas minst sju ganger før det virkelig begynner å sitte. Kommunikasjon bør derfor være et prioritert område hos enhver virksomhet som tar digitalisering på alvor.
Det er umulig å overvurdere betydningen av god og hyppig kommunikasjon i en digital omstilling.
I starten kan det være tungt å dra lasset, men etter hvert vil flere og flere ta innover seg fordelene med digitale muligheter. Over tid fører det til en bølge av nye tanker og ideer som er med på å transformere virksomheten inn i en ny hverdag. Ingen kan argumentere mot suksess, men vi må kommunisere på en måte som treffer en nerve hos de vi henvender oss til. Det skaper forståelse, eierskap og engasjement.
Og til slutt - husk at også ekstern kommunikasjon er en trigger for intern interesse, motivasjon og stolthet. Folk følger med på det som skrives om og fra egen organisasjon. God eksternkommunikasjon er derfor også god internkommunikasjon.